Kehidupan masyarakat Melayu tidak boleh
terlepas daripada peraturan dan disiplin. Oleh hal yang demikian, mereka menerapkan
unsur tersebut di dalam karya mereka. Misalnya, masyarakat Melayu menekankan
konsep budi dalam kehidupan mereka.
Konsep budi
1. Budi bahasa
2. Budi bicara
3. Budi pekerti
4. Hati budi
5. Akal budi
¢ Budi bahasa
Budi bahasa dan budi bicara yang mulia
merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif, bijaksana, bernas dan
penuh pengajaran, serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya
(Mohd Rashid Idris, 2011: 64).
¢ Budi pekerti
Budi bahasa dan budi bicara yang mulia
merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif, bijaksana, bernas dan
penuh pengajaran, serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya
(Mohd Rashid Idris, 2011: 64).
¢ Hati budi
Hati budi pula bolehlah dikaitkan dengan
istilah hati yang baik atau baik hati. Untuk melahirkan hati yang baik,
seseorang itu perlu diasuh sejak kecil kerana kesucian hati akan menentukan
perlakuan yang baik, tingkah laku yang bersopan dan akan dihindari daripada segala
sifat-sifat yang negatif dan buruk.
¢ Budi bicara
Toleransi dan tolak ansur dalam setiap
perbuatan. Hal ini demikian kerana, kehidupan bermasyarakat yang mementingkan
nilai kerjasama bagi mewujudkan suasana yang harmoni dan aman.
¢ Akal budi
Pertimbangan akal sangat diperlukan dalam
kehidupan seharian. Oleh yang demikian, melalui pertimbangan akal budi yang
mementingkan kewarasan fikiran ini akan menentukan sikap seseorang itu sama ada
mampu untuk bertanggungjawab dengan setiap perkara yang dilakukannya ataupun
tidak. Kebiasaannya dalam masyarakat dahulu nilai ini sangat dipentingkan
supaya seseorang individu itu mampu untuk mengurus diri, keluarga dan juga
masyarakat.
Contoh :
1. Hati budi (hati yang baik atau baik hati)
“Setelah sudah
baginda merajakan anakanda baginda berapa bulan lamanya, maka dilihat akan
anakanda baginda kerajaan terlalu baik budi afalnya, baginda lalu
kembali keinderaan laki isteri.”
(Hikayat Hang
Tuah, 1995 : 7)
Petikan di atas
menggambarkan seorang raja yang mempunyai hati budi yang baik dan sememangnya
sesuai ditabal menjadi seorang raja.
2. Budi bahasa (pertuturan yang manis, sopan, positif, bijaksana, bernas dan penuh
pengajaran, serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya (Mohd
Rashid Idris, 2011: 64)
“Daulat tuanku,
patik sekalian ini hamba yang hina lagi daif hendak memohon ampun lagi kurnia
ke bawah Duli Seri Maharaja. Jika ada kurnia akan patik sekalian ini memohonkan
paduka anakanda seorang supaya patik sekalian mempertuankan juga.”
(Hikayat Hang
Tuah, 1995 :17)
Petikan dia atas
menunjukkan sifat budi bahasa, iaitu cara golongan diperintah berbicara dengan
golongan pemerintah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan