Makna luaran
bermaksud makna selapis yang dapat dilihat pada permukaan teks. Melalui makna
luaran, pembaca dapat memahami dengan jelas tentang perkara yang ingin
disampaikan oleh pengarang.
Aspek-aspek yang
tergolong dalam makna luaran
1.
Gaya bahasa
·
Kiasan
·
Sindiran
·
Peribahasa
2.
Struktur ayat
·
Ayat songsang
·
Ayat panjang,
berulang-ulang dan berbelit-belit
3.
Bahasa
·
Bahasa Sanskrit
·
Bahasa Arab
·
Bahasa Jawa
·
Bahasa Parsi
Gaya Bahasa
Definisi:
Cara atau ragam
bahasa yang digunakan oleh seseorang dalam lisan atau penulisan ataupun cara
pemakaian bahasa dalam sesebuah karya iaitu dari segi susunan kata, frasa,
ayat, wacana, perenggan atau bab yang digunakan oleh pengarang atau penulis
dalam usahanya untuk melengkapkan tema dan persoalan dan sebagainya dalam
sesebuah karya yang dihasilkan.
Gaya bahasa dalam
kesusasteraan pula merupakan gaya bahasa yang memiliki kesenian dan mengandungi nilai estetik yang merupakan
nilai yang mampu membangkitkan perasaan serta mengharukan pembaca sesebuah karya
sastera.
Selain itu, gaya
bahasa sastera ini berperanan untuk menyampaikan maklumat serta merangsang daya
pemikiran pembaca. Antara gaya bahasa yang digunakan dalam karya Melayu
klasik ialah kiasan, sindiran, hiperbola, dan peribahasa.
Bahasa Kiasan
Bahasa kiasan
ialah jenis bahasa yang menghuraikan sesuatu dengan cara mengkiaskan kepada
perkara lain, sama ada dengan menyebutkan bandingan secara langsung atau
mengandaikan perbandingan itu. Bahasa kiasan ini berfungsi menyindir seseorang
secara halus dan bersopan.
Contoh :
Ular cintamani yang ditangkap oleh Hang
Tuah di Pulau Biram Dewa telah digambarkan sebagai:… rupanya dan besarnya
seperti pisang emas dan warnanya seperti emas sepuluh mutu.
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah: 43)
Bahasa Sindiran
Gaya bahasa
sindiran ialah salah satu bentuk yang termasuk dalam bahasa kiasan. Terdiri
daripada 3 jenis iaitu sindiran halus, sindiran tajam dan sindiran kasar. Merupakan bahasa
yang digunakan adalah bertentangan maksudnya dengan perkara yang diujarkan. Selain
disebut sebagai sindiran halus, bahasa ini juga dinamakan sebagai ironi dan
bukan digunakan untuk mengguris hati atau memalukan orang lain.
Contoh:
Maka sahut Tun Tuah, “Pada bicara manira,
janganlah seperti pelenter itu tiadakan manira tikam jikalau penggawa Majapahit
itu sekalipun manira tikam juga.”
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah: 153)
Bahasa Peribahasa
Peribahasa merupakan salah satu jenis percakapan yang mengandungi
kepandaian akal fikiran yang telah disusun serta indah dan sedap didengar. Salah
satu bentuk bahasa kiasan yang digunakan dalam kehidupan bermasyarakat.
Peribahasa ini mengandungi makna tersirat atau lebih dikenali sebagai makna dua
lapis iaitu perkara yang diujarkan adalah tidak sama dengan maksud yang ingin
disampaikan.
Contoh:
Maka sahut Jebat, “Inilah pekerjaan yang
sempurna. Sepala-pala jahat jangan kepalang, seperti pantun Melayu: ‘Rosak
bawang ditimpa jambaknya,.” Maka Laksamana berkata pula, “Hai Si Jebat,
segeralah bukakan aku pintu ini.
(Dipetik daripada
Hikayat Hang Tuah: 356)
STRUKTUR AYAT
Struktur ayat
dalam karya Melayu klasik terbahagi kepada dua iaitu ayat songsang dan ayat
panjang, berulang-ulang dan berbelit-belit. Ayat songsang ialah ayat yang tidak
mengikut susunan biasa, iaitu subjek didahulukan dan diikuti oleh predikat. Dalam susunan
songsang, unsur-unsur dalam konstituen predikat yang biasanya mengikuti subjek
dipindahkan ke depan subjek (Ahmad Khair Mohd Nor et.al, (2012).
Contoh ayat :
Hatta, berapa lamanya belayar itu, maka
nakhoda itu pun hampirlah akan sampai ke Palembang.
(Dipetik daripada
Hikayat Hang Tuah: 13)
Ayat panjang, berulang-ulang dan berbelit-belit merupakan salah
satu ciri bahasa Melayu klasik. Penggunaan
ayat yang meleret-leret juga dapat dilihat dalam karya klasik.
Contoh ayat
panjang:
Apabila tuan puteri dan segala isi istana
itu mendengar bunyi-bunyian dan melihat segala perintah dewa-dewa turun terlalu
banyak datang dengan pakaiannya terlalu indah-indah - rata terbang itu pun
dengan perhiasan keemasan – datang mendapatkan Sang Perta Dewa itu bertatahkan
ratna mutu manikam, maka Tuan Puteri Pelinggam pun tahulah akan Sang Perta Dewa
itu anak raja besar turun dari keinderaan.
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah:
6)
Contoh ayat
berulang-ulang
Hatta, berapa lamanya, tuan puteri pun
hamillah. Maka Sang Sapurba terlalu
sukacita melihat isterinya hamil itu....... Hatta, beberapa lama antaranya, maka
tuan puteri pun hamillah. Setelah
genap bulannya, maka tuan puteri berputera pula seorang laki-laki elok
rupanya...... Hatta, berapa lamanya, maka
tuan puteri pun hamillah pula.
Setelah genap bulannya,......Hatta beberapa bulan lamanya, maka tuan
puteri pun hamillah pula. Setelah
genap bulannya, maka tuan puteri pun berputeralah seorang laki-laki terlalu
elok rupanya........
(Dipetik daripada
Hikayat Hang Tuah:11)
Bahasa
Pada zaman
dahulu, masyarakat Melayu telah mempelajari pelbagai bidang bahasa dan
kemahiran tersebut telah diaplikasikan dalam penulisan karya. Penggunaan bahasa yang pelbagai ini adalah pengaruh daripada masyarakat
Arab, Jawa dan Parsi yang datang ke alam Melayu dengan tujuan perdagangan dan
menuntut ilmu. Selain daripada itu, terdapat juga penggunaan bahasa istana
terutamanya dalam aspek gelaran.
Contoh bahasa
Arab:
Bismillahirrahmanirrahim. Wa bihi nasta
‘inu billahi ‘ala ini hikayat.
(Dipetik daripada Hikayat Nakhoda Muda: 1)
Contoh bahasa
Sanskrit:
… maka baginda pun memandang kepada
Laksamana seraya bertitah, “Hai Laksamana, apa bicara Laksamana kita
hendak suruh ke Benua Rom itu?”
(Dipetik daripada
Hikayat Hang Tuah: 491)
Adapun bicara manira, mana segala penggawa
dan penjurit yang bercakap hendak menikam Ratu Melaka itu, pada ketika inilah
baik dititahkan pergi ke Tuban juga; masakan ia sampai ke Majapahit ini.
(Dipetik daripada
Hikayat Hang Tuah: 299)
RUJUKAN
1. 1. Ahmad Khair Mohd Nor et.al, (2012). Tatabahasa Asas.
Kuala Lumpur: Persatuan Pendidikan Bahasa Melayu Malaysia
- Harun Jaafar, (2002). Wacana Kesusasteraan Melayu Klasik. Perak:
Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
- Kassim Ahmad, (1997). Hikayat Hang Tuah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
- Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, (2005). Stilistik Komsas. Perak:
Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
- V.I.Braginsky, (1994). Erti Keindahan dan Keindahan Erti dalam
Kesusasteraan Melayu Klasik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Wahyunah Abd. Gani, (2004). Hikayat Nakhoda Muda. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
- http://karyaagungmelayu 2013.blogspot.com/2013/04/estetik-dalam
karya-agung.html.
karya-agung.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan