KOLEKSI -KOLEKSI ARTIKEL
Sulalatus Salatin
merupakan sebuah karya sejarah yang menceritakan mengenai kebangkitan,
kegemilangan dan kejatuhan zaman Melayu Melaka. Salalatus Salatin juga dikenali
dengan nama sejarah Melayu atau Hikayat Melayu. Karya ini disusun oleh Tun
Muhammad atau nama timbangnya Tun Seri Lanang. Karya ini ditulis adalah untuk
memperlihatkan kebesaran, keagungan, kedudukan dan sejarah silam Raja-Raja
Melayu. Hal ini bersesuaian dengan maksud Salalatus Salatin itu sendiri iaitu
“Salasiah Sultan-Sultan” atau “Segala Raja-Raja”. Selain itu, Sulalatus Salatin
juga memaparkan kehebatan dan kegemilangan kerajaan-kerajaan Melayu, contohnya
kerajaan Melayu Melaka. Kerajaan Melayu ini dikatakan tiada tandingannya dengan
kerajaan lain. Di samping itu, karya ini juga menunjukkan kebesaran dan
kebijaksaan bangsa Melayu itu sendiri. Hal ini dapat dilihat pada
pembesar-pembesar dan pahlawan Melayu pada masa itu. contohnya Tun Perak dan
Hang Tuah dikatakan mempunyai tahap pemikiran yang tinggi serta kepimpinan yang
unggul.
Beberapa koleksi artikel-artikel yang berhubung dengan karya-karya telah
dikenalpasti daripada majalah, surat khabar dan sebagainya.
i) Artikel “Ungkapan Sulalatus atas Kanvas Pak Mail”.
Oleh: Roshlawati Raieh
Sumber: Sinar Harian, 24 Jun 2012
Dalam artikel ini,
pengarang menceritakan peristiwa yang menarik yang terkandung dalam Sulalatus
Salatin. Antara peristiwa yang dibincangkan oleh penulis ialah kisah perjanjian
di antara Demang Lebar Daun dengan Seri Teri Buana. Menurut penulis, perjanjian
tersebut berlaku apabila Seri Teri Buana, iaitu Raja negeri Palembang, berduka
lara kerana segan untuk menyuarakan hasratnya untuk mengambil anak Demang Lebar
Daun, Raden Ratna CenderaPuri sebagai isterinya. Sebelumnya, baginda telah
beberapa kali beristeri tetapi wanita yang dikahwininya itu telah diserang
penyakit kulit sebaik sahaja beradu semalaman. Demang Lebar Daun yang merendahkan martabat dirinya sebagai rakyat biasa
walaupun beliau bekas raja negeri Palembang, berasa susah hati apabila melihat
baginda murung. Apabila ditanya kepada Seri Teri Buana sebab musababnya, maka
baginda pun menyuarakan perasaan yang telah lama terbuku sekian lama. Demang
Lebar Daun pun berseruju untuk bermenantukan baginda tetapi dengan syarat: Jika
anak Demang Lebar Daun terkena penyakit kulit juga, sama seperti
isteri-isterinya yang lain terdahulu, baginda dikehendaki jangan
mengeluarkannya dari istana. Sebaliknya diminta terus memberi kebenaran untuk
tinggal di istana walaupun sebagai hamba suruhan. Syarat yang kedua ialah
baginda diminta untuk tidak memalukan rakyat walaupun kesalahan yang dilakukan
itu adalah besar dan syarat yang ketiga ialah raja hanya boleh menjatuhkan
hukuman bunuh jika memenuhi hukum syarak. Berdasarkan kepada petikan tersebut,
penulis menerangkan kepada pembaca bahawa perjanjian yang dilakukan di atas itu
sebenarnya menjadi dasar kepada konsep daulat dan derhaka di mana melatari
perhubungan di antara raja dengan rakyat yang berterusan dari zaman ke zaman
sehinggalah ke hari ini. Penulis cuba mengetengahkan sistem pemerintahan dan
pentadbiran yang diamalkan oleh golongan atasan kepada golongan bawahan. Dalam
perjanjian itu sebenarnya mempunyai perkara yang tersirat iaitu, golongan yang
mewakili perjanjian tersebut adalah Demang Lebar Daun yang mewakili golongan
rakyat dan Seri Teri Buana yang mewakili golongan di raja. Apabila dikaji
semula mengenai perjanjian tersebut maka jelaslah terbukti bahawa perjanjian
tersebut tidak sama sekali menjatuhkan martabat dan maruah raja tetapi yang
mengalami kerugian adalah golongan rakyat. Penulis cuba menjelaskan bahawa
golongan raja mampu untuk melakukan apa sahaja demi untuk menjaga maruah dan
martabatnya daripada terjejas. Bukan itu sahaja, penulis cuba menyampaikan kesungguhan
Balai Seni Visual Negara (BSVN) yang mengadakan Pameran Sulalatus Empayar
Kesultanan Melayu Melaka yang bertujuan untuk mempertahankan sejarah klasik
daripada pupus dan dilupai masyarakat kini. Pameran ini mendedahkan masyarakat
mengenai sejarah dan kegemilangan empayar Kesultanan Melayu Melaka sepanjang
abad ke-15. Secara kesimpulannya artikel ini membincangkan tentang hubungan
raja dengan rakyat dan harga kedaulatannya. Dengan ini dapatlah dikatakan
bahawa karya agung merupakan karya yang sangat besar di mana di dalamnya
terkandung segala budaya dan kerajaan besar Melayu Melaka. Manakala hasil
lukisan yang dipamerkan adalah bagi memastikan pengabdian sejarah bangsa Melayu
sebagai teras kesejarahan Malaysia.
ii) Artikel “Karya Agung”
Oleh: Noriah Mohamed
Sumber: Dewan Sastera, Disember 2011
Dalam artikel yang
dipetik daripada Dewan Sastera ini, penulis membincangkan mengenai karya agung.
Menurut penulis, karya agung menggambarkan kehebatan sesuatu bangsa kerana
penulisan atau penghasilan sesuatu karya agung dapat dikenalpasti melalui betuk
tulisannya di mana ia mengambarkan keintelektualan sesuatu. Bukan itu sahaja,
penulis juga mengutarakan bahawa karya agung dapat membentuk jati diri sesuatu
bangsa sehingga dapat memantulkan kembali ketamadunan bangsa tersebut pada
bila-bila masa sahaja, sebagaimana kita dapat mengenali ketamadunan lain
seperti tamadun Greek, Yunani, Cina, India dan Mesir.
Oleh
itu, dapatlah dikatakan bahawa karya agung menjadi khazanah kekayaan fikiran
sesuatu bangsa dan ia juga menjadi rujukan serta landasan bagi sesuatu bangsa
itu untuk mengorak langkah kemajuan yang mahu diterokainya. Penulis artikel ini
menekankan kepentingan karya agung di mana ia menjadi harta dan khazanah
sesuatu bangsa yang membolehkan tamadunnya dikenali buat selama-lamanya.
iii) Artikel “Hang Tuah dalam Tamadun Melayu”
Sumber: Dewan Sastera, April 2012
Artikel
ini membincangkan Hikayat Hang Tuah dalam Tamadun Melayu. Penulis cuba
mengulaskan Hikayat Hang Tuah dalam ketamadunan Melayu. Manuskrip Hikayat Hang
Tuah yang bertulisan Jawi merupakan milik Almarhum Tengku Ibrahim Ibni Almarhum
Tengku Muhammad menjadi sumber utama bagi penerbitan Hikayat Hang Tuah yang
pertama oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1964 oleh Kassim Ahmad.
Hikayat ini berperanan sebagai karya sastera kerana berjaya menambat hati para
sarjana dari pelbagai negara. Hal ini juga jelas kelihatan pada perkataan
“Hikayat” yang menjadi pangkal judul karya agung ini. Penulis cuba mengulaskan
serba sedikit mengenai Hikayat Hang Tuah ini di mana elemen sejarah yang
terkandung di dalamnya dimulakan dengan pengenalan dan penubuhan Kesultanan
Melayu Melaka yang berpusat di Singapura sebelum ke Bentan dan ke Melaka.
Perjalanan cerita ini dipenuhi dengan pelbagai kisah mengenai kepahlawanan Hang
Tuah dan empat saudaranya iaitu Hang Lekir, Hang Kasturi, Hang Lekiu dan Hang
Jebat. Hikayat Hang Tuah ini menceritakan kesetiaan dan ketaatan seorang rakyat
kepada raja. Ketaatan Hang Tuah amat terserlah apabila dia sanggup berkorban
nyawa demi memenuhi segala kehendak raja termasuklah menculik Tun Teja yang
menjadi idaman raja. Penulis mendapati bahawa hikayat ini dapat dibahagikan
kepada dua bahagian iaitu bahagian perlawanan dan bahagian
pengembaraan, Antara kisah
yang penting dalam hikayat ini adalah pertelingkahan yang berlaku antara Hang
Tuah dengan Hang Jebat akibat daripada wujudnya sedikit perbezaan pendapat.
Meskipun Hang Tuah dan Hang Jebat merupakan sahabat yang baik sejak kecil
hingga dewasa namun keengganan Hang Jebat untuk menerima ketaatan Hang Tuah
sehingga mengorbankan nyawa telah menyebabkan Hang Jebat mengamuk di istana.
Rasa ingin menuntut bela atas kekejaman raja yang menjatuhkan hukuman mati
terhadap Hang Tuah ingin dilunasi Hang Jebat. Akhirnya Hang Jebat telah mati
ditikam oleh Hang Tuah. Kesimpulan yang boleh dibuat daripada artikel ini
adalah persahabatan, kemanusiaan atau kesetiaan terhadap raja menjadi persoalan
yang utama antara Hang Tuah dan Hang Jebat. Tindakan Hang Jebat merupakan satu
usaha di mana pengarang cuba menampilkan pandangan terkini mengenai polemik
ketaatan terhadap raja yang tidak kemanusiaan. Penulis cuba untuk membolehkan
khalayak pembaca untuk mendapat gambaran yang lebih jelas dalam memahami dan
menganalisi karya agung ini di samping mengaplikasinya dalam ketamadunan
sendiri.
iv) Artikel “Bahasa Melayu Hak Rakyat Malaysia”
Oleh: Zaiton Darois
Sumber: Dewan Masyarakat, September 2010
Artikel
ini membincangkan tentang keunggulan karya agung yang menyebabkan penggunaan
bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa rakyat Malaysia. Bahasa Melayu yang
memainkan peranan dalam karya agung Melayu iaitu karya agung Tun Sri Lanang
menerusi Sejarah Melayu yang menggambarkan kegemilangan dan kejatuhan Kerajaan
Melayu Melaka. Dalam karya tersebut jelas terbukti bahawa bahasa Melayu menjadi
alat perhubungan antara masyarakat berbilang bangsa sejak zaman dahulu lagi.
Penulis mengungkapkan bahawa “bahasa merupakan nilai dan budaya bangsa”. Hal
ini jelaslah kelihatan dalam penggunaan bahasa Melayu dalam karya-karya agung
terutamanya dalam hikayat-hikayat di mana menjadi lingua franca pada masa itu
dan juga menjadi bahasa ibunda yng mempunyai hubungan emosional dengan penutur
dan rakyat jelatanya. Penulis juga menyatakan bahawa bahasa Melayu digunakan
dalam hikayat-hikayat karya agung atas beberapa tujuan antaranya menceritakan
semangat perjuangan seperti isu ketidakadilan sosial dan kemiskinan, hubungan
antara raja dan rakyat jelata dan sebagainya. Bukan sahaja disampaikan melalui
karya-karya agung malahan, nukilan seperti novel, cerpen, puisi juga digunakan
sebagai pengantar.
Dengan ini jelaslah terbukti bahawa sebagaimana karya agung merupakan khazanah
atau harta sesebuah bangsa bagi mengangkat tamadunnya, begitulah dengan bahasa
Melayu juga. Bahasa Melayu merupakan bahasa hak milik bersama rakyat Malaysia.
Pembentukan sesebuah negara adalah melalui bahasa dan budayanya sendiri.
v) Artikel “Bahasa dan Tauhid: Warisan Raja Ali Haji”
Oleh: Nuim Hidayat
Sumber: Majalah Suara Hidayatullah, Disember 12, 2012
Dalam
artikel ini, penulis cuba mengulaskan hasil karya Raja Ali Haji iaitu Kitab
Bustan al- Katibin. Kitab tersebut ditulis pada tahun 1850M. Menurut penulis,
kitab ini merupakan kitab yang pertama ditulis oleh orang Melayu mengenai
bahasa Melayu. Artikel ini dengan kelihatan bahawa perbincangan dilakukan
terhadap bahasa Melayu yang menjadi warisan yang amat berharga serta penyumbang
kepada tradisi pengajian bahasa dalam Islam yang bermula sejak awal Islam
dahulu. (Bustan al- Katibin, Raja Ali Haji, 2005: xiii). Menurut penulis, kitab
Bustan al- Katibin ini amat menitikberatkan penggunaan bahasa iaitu bahasa
Melayu. Sebagai contoh, dalam Islam, pengajian bahasa Melayu merupakan ilmu
alat yang digunakan untuk mencapai makrifat iaitu mengenali Allah dan seluruh
kewujudannya, memperteguh keimaman dan ketakwaan serta menyemai adab kesopanan
yang mulia. Bukan itu sahaja, ilmu-ilmu yang berkaitan
dengan nahwu (sintaksis), sharaf (morfologi), qawaid (bahasa), mantiq (logika),
istidhal (pendalilan), kalam (penghujahan) dan sebagainya juga ditekankan dalam
kitab ini. Berdasarkan penelitian yang dibuat oleh penulis, beliau mendapati
bahawa, kitab Bustan al- Katibin ini, karya Raja Haji Ali akan dimulai dengan
Muqaddimah dengan judul Fi Fadhilati al-ilmu wal aqlu yang bermaksud kelebihan
ilmu dan akal. Dalam artikel ini juga, penulis membincangkan bahasa dan tauhid
di mana Raja Haji Ali memainkan peranannya sebagai peletak bahasa Melayu dalam
Kitab Bustan al- Katibin ini. Penulis juga membezakan perbezaan antara Raja Ali
Haji dengan tokoh-tokoh bahasa Melayu yang lain ialah hubungan bahasa dengan
penciptanya. Raja Ali Haji amat menekankan hubungan yang era antara bahasa,
akal dengan pengakuan adanya Allah SWT, maka dengan itu pelajaran bahasa
cenderung bersifat sekunder. Tambahan lagi, pelajaran bahasa yang membebaskan
manusia dengan penciptanya, maka dengan ini ia menjadikan bahasa itu digunakan
dengan seenak yang mungkin. Kemunculan sesuatu bahasa yang lain yang
memyebabkan bahasa tersebut tidak bermutu, di mana wujudnya kata-kata kasar,
kata-kata prono dan sebagainya yang menjadikan hilang adab dalam berbahasa.
Maka dengan ini penulis bertegas dengan pendiriannya iaitu kitab Bustan al-
Katibin, karya Raja Haji Ali mementingkan aspek bahasa dan tauhid sehingga
mempunyai perbezaan yang ketara antara Raja Haji Ali dengan tokoh-tokoh ahli
bahasa Islam dengan tokoh-tokoh lainnya.
vi) Artikel “Dua Karya Agung Dibedah Siasat”
Sumber: Utusan Online, November 02, 2011
Artikel ini
membincangkan tentang dua buah karya agung yang dicungkil dan dikaji isi-isinya
untuk melihat semula kerelevanan karya tersebut dengan ketamadunan Melayu
terdahulu dan kini. Karya agung tersebut adalah Sulalatus Salatin dan Hikayat
Hang Tuah. Karya agung ini dikatakan dikaji oleh 10 orang cendekiawan sejarah
secara menyeluruh dari pelbagai sudut dalam Persidangan Antarabangsa Karya
Agung Melayu yang berlangsung di Seri Negeri, Ayer Keroh. Antara cendekiawan
yang terlibat dalam pembentangan kertas kerja selama dua hari itu adalah Dr.
Muhammad Uthman El. Muhammady dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
(UIAM), Dr. Shaharuddin Maarof (UM), Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Yusoff
Hashim (KUIM), Prof. Emeritus Datuk Abu Bakar Abdul Hamid (UM) dan Prof. Datuk
Dr. Md. Salleh Yaapar (USM). Tujuan utama persidangan itu adalah untuk meninjau
dan mengkaji pandangan masyarakat terhadap isi kandungan karya agung berkenaan
yang meliputi aspek kedaulatan raja, keadilan pemerintah, kebebasan dan
kefahaman terhadap institusi kerajaan Melayu. Karya agung Sulalatus Salatin dan
Hikayat Hang Tuah merupakan karya agung yang melambangkan kemegahan dan
kebesaran tamadun Melayu yang terkandung di dalamnya pelbagai nilai murni yang
masih belum diketahui oleh orang ramai. Menurut penulis, persidangan ini dibuka
untuk membolehkan karya-karya tersebut memberikan ilmu dan tauladan kepada
bangsa Melayu terutamanya yang kini sedang mengalami masalah keyakinan dan
identity diri. Bukan itu sahaja, kajian terhadap karya ini dilakukan bagi
mengenalpasti unsur mitos di dalamnya dan mendedahkan segala nilai-nilai murni
yang terkandung di dalamnya kepada masyarakat untuk dinilai. Secara
kesimpulannya, kedua-dua karya agung tersebut dikaji semula bagi mengenalpasti
keberkesanannya dalam ketamadun Melayu sekarang.
vii) Artikel “Tradisi dan Nilai dalam Model Karya Agung”
Oleh: S.M .Zakir
Sumber: Dewan Sastera, Disember 2011
Dalam
artikel ini, penulis cuba membincangkan istilah atau maksud karya agung itu
sendiri. Menurut beliau, Agung
membawa maksud paling besar,
terutama, tertinggi, teristimewa dan terkemuka. Manakala Karya pula
bermaksud buatan atau ciptaan. Maka dengan ini karya agung bermakna ciptaan
atau buatan yang terutama, tertinggi dan teristimewa yang dihasilkan oleh
pengarang. Meletakkan karya agung iaitu hikayat-hikayatnya dalam kelas yang
tertinggi, yang utama dan ternilai harganya menyebabkan karya-karya agung
tersebut diletakkan dalam konteks kebitaraanya. Penulis menjelaskan lagi akan
konsep yang menyebabkan sesebuah karya itu diangkat sebagai karya agung.
Menurutnya penentuan sesebuah karya adalah berdasarkan kepada pembinaan
modelnya. Pembinaan model secara tidak langsung akan menghindarkan diri
daripada terperangkap dalam perbalahan yang mungkin tidak menemukan kesudahannya.
Secara jelasnya, penulis menjelaskan erti bagi karya agung itu sendiri dan
kriteria yang membolehkan sesebuah karya itu diangkat sebagai karya agung.
viii) Artikel “Karya Agung ada Kelas Tersendiri”
Oleh: Rashid Ahmad
Sumber: Utusan Online Ogos 18, 1998
Penulis
artikel ini membincangkan kedudukan karya agung yang mengangungi setiap bangsa
dalam ketamadunan mereka. Pengarang menjelaskan setiap bangsa bertamadun
mempunyai karya agungnya yang tersendiri. Sebagai contoh, negara bangsa Rusia
berbangga dengan War
and Peace yang dikarya oleh Leo Tolstoy manakala negara bangsa
Perancis pula berbangga dengan karya Robespiere Equality. Namun
demikian penulis amat berbangga kerana bangsa Melayu juga mempunyai karya-karya
agungnya yang tersendiri. Berikut merupakan beberapa contoh karya-karya agung
yang disenaraikan oleh penulis. Antaranya ialah:
a) Hikayat
Hang Tuah
b) Tuhfat
al- Nafis
c) Bustan
al- Katibin
d) Sulalatus
Salatin
e) Hikayat
Acheh
Menurut penulis lagi,
“Melayu Nusantara” merupakan definisi Melayu yang digunakan untuk
mengklasifikasikan karya agung bangsa Melayu. Karya agung yang merupakan karya
yang telah lama diterbitkan, di mana menjangkau beradab-abad lamanya, maka
usaha untuk menerbitkan semula karya-karya agung ini telah diambil bagi
menerbitkannya dalam bentuk yang lebih eksklusif di samping menjadikannya kelas
yang tersendiri sejajar dengan keagungannya. Bagi melaksanakan usaha-usaha yang
dinyatakan itu, sebuah agensi telah ditubuhkan iaitu agensi Yayasan Karyawan di
mana ia merupakan sebuah agensi yang menjadi tonggak kepada pemikiran dalam
melahirkan karya-karya agung Melayu. Peranan utama pertubuhan Yayasan tersebut
ialah untuk menjalankan penyelidikan, mencari karya-karya klasik Melayu yang
mungkin terlepas pandang atau berada di luar negara dan dibawa semula ke negara
asal bertujuan untuk memberikan nafas baharu supaya ianya menjadi warisan
ketamadunan bangsa Melayu. Penulis juga telah membincangkan kejayaan yang
dilaksanakan oleh Yayasan Karyawan tersebut di mana agensi tersebut telah
melahirkan tiga buah karya agung iaitu Sulalatus Salatin, Hikayat Hang Tuah dan
Tuhfat al- Nafis. Sulalatus Salatin merupakan sebuah karya yang terhasil
daripada perintah Raja, Bendahara Paduka Raja, Tun Muhammad yang lebih terkenal
dengan nama Tun Sri Lanang. Karya ini dikatakan penting kerana menceritakan
sejarah-sejarah, adat istiadat dan persoalan yang berkisarkan dalam kronologi
sejarah sahsiah dan budaya Melayu. Bukan itu sahaja, dalam karya ini,
perbendaharaan bahasanya menandakan usianya kerana terdapat sejumlah kata-kata
bahasa Melayu Kuno. Artikel ini juga membincangkan sinopsis yang ringkas bagi
membolehkan para pembaca memahami serba sedikit mengenainya. Karya kedua yang
ditingkatkan taraf oleh Yayasan Karyawan adalah Hikayat Hang Tuah di mana versi
mutakhir karya tersebut telah diberikan pengenalan tambahan oleh Dr. Noriah
Mohamed dari kajian dan pengenalan awal yang dibuat oleh Kassim Ahmad. Namun
demikian, pengarang asal karya ini tidak diketahui dan dikenal pasti tidak mahu
menonjolkan diri mereka sebagai sifat kepengarangan. Karya yang ketiga ialah
Tuhfat al- Nafis. Versi asal karya ini dikaji dan diperkenalkan oleh Dr.
Virginia Matheson, seorang sarjana Kesusasteraan Melayu di Australian National
University, Canberra, Australia. Versi ini dikatakan lahir daripada kajian dan
penelitian terhadap lima naskah manuskrip Tuhfat al- Nafis yang tersimpan di
perpustakaan di London, di Ledian dan di Pusat Dokumentasi Melayu Dewan Bahasa
dan Pustaka. Karya sejarah Melayu yang meliputi peristiwa-peristiwa dalam
kalangan semua kerajaan Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dan Kepulauan Riau-
Lingga bermaksudHadiah Yang Berharga. Selain itu, penulis juga
mengetengahkan bagaimanakah cara versi terbaharu karya-karya agung diterbitkan.
Antaranya ialah, kertas-kertas yang digunakan adalah kertas jenis tahan lama,
halaman-halamannya berwarna putih dengan bingkai awan larat yang diilhamkan
daripada kerawang ukiran Melayu dan gambar-gambar dicetak semula dengan
dilindungi oleh kertas lut sinar. Dalam kandungan artikel ini, Hassan
menyatakan bahawa karya agung merupakan warisan persuratan dan kebijaksanaan
sesuatu bangsa yang mempunyai nilai budaya, pemikiran, sejarah dan juga seni
yang tinggi dan tahan zaman. Karya agung Melayu tidaklah terhad pada
karya-karya klasik yang diyakini karya pascazaman penulisan tetapi boleh juga
termasuk karya lisan, misalnya cerita penglipur lara, pantun dan pepatah.
Secara kesimpulannya, artikel ini banyak membincangkan karya-karya agung yang
telah diagungkan oleh agensi Yayasan Karyawan, kaedah-kaedah yang digunakan
untuk menaiktarafkan karya agung tersebut terutamanya Sulalatus Salatin, Hikayat
Hang Tuah dan Tuhfat al-Nafis. Usaha memartabatkan karya agung sedemikian
penting dalam memastikan warisan ketamadunan bangsa Melayu tidak pupus ditelan
zaman.
ix) Artikel “Perjuangan Fisabilillah Raja Haji dalam
Tuhfat al-Nafis”
Sumber: Berita Harian Online, Mac 28, 2006
Artikel
dalam akhbar ini membincangkan perjuangan tokoh Raja Ali Haji dalam karya agung
Tuhfat al- Nafis. Artikel ini hanya memfokuskan bahagian enam dalam karya agung
tersebut iaitu merakamkan kisah perjuangan fisabilillah Raja Ali Haji, pahlawan
terbilang Bugis, anak Opu Daeng Celak yang diangkat menjadi Yang Dipertuan Muda
Riau untuk menentang Belanda. Bukan itu sahaja, dalam artikel ini juga
menceritakan bahawa Raja Ali Haji yang membuat perjanjian dengan pihak Belanda
di negeri Melaka tetapi Belanda telah memungkiri janji sehingga menimbulkan
perselisihan dan Raja Ali Haji telah memulangkan surat perjanjian tersebut
kepada gabenor Melaka. Oleh itu, pihak Belanda amat marah dengan tindakan Raja
Ali Haji dan keadaan telah dihuru-harakan lagi dengan fitnah orang ramai yang
mengatakan Raja Ali Haji telah mempersiapkan kelengkapan untuk menyerang
Melaka. Maka dengan itu, gabenor telah memberi perintah kepada Piter Jacob
Pemberam untuk menyerang Riau terlebih dahulu dan terjadi pertempuran yang
telah mengakibatkan Belanda mengalami kekalahan apabila kapal miliknya telah
terbakar. Sementara itu, Yang Dipertuan Negeri Selangor, Putera Raja Haji yang
mendengar Belanda telah menyerang Riau itu datang untuk menyerang Melaka tetapi
pada ketika itu, tiba-tiba di Batang Tiga, Belanda telah menyerang angkatannya.
Walau bagaimanapun, angkatan negeri Selangor telah berjaya menumpaskan serangan
itu dan memaksa angkatan Belanda untuk berundur semula ke Melaka manakala Raja
Selangor pada masa itu yang tiba di Riau telah mengajak Raja Haji ke Melaka.
Kandungan dalam artikel ini membincangkan perjanjian dan pertempuran yang
dihadapi oleh Raja Ali Haji berikutan dengan kemungkiran janji oleh pihak Belanda.
Raja-raja Melayu pula berselisih antara satu sama lain untuk membenarkan atau
tidak Raja Ali Haji pergi ke Melaka untuk berperang tetapi dengan hasrat untuk
berjuang fisabilillah, Raja Ali Haji kemudiannya telah bersetuju untuk belayar
ke Melaka. Dengan ini dapatlah dikatakan bahawa demi untuk mempertahankan
perjuangannya, Raja Ali Haji bersetuju untuk ke Melaka. Beliau telah berkubu di
Teluk Ketapang untuk mengatur serangan ke atas Semabuk dan selepas berlakunya
pertempuran yang sengit itu, Semabuk dapat diambil oleh Raja Ali Haji selain
beliau turut bermesyuarat dengan Raja Selangor untuk mengatur serangan dari
darat. Setelah beberapa lama bertempur, Raja Ali Haji akhirnya dapat mengambil
beberapa daerah di sekeliling Melaka tetapi kotanya masih lagi dikuasai oleh
Belanda manakala gabenor Melaka berada dalam kesusahan kerana belum menerima
bantuan daripada Betawi. Oleh itu, Gabenor Melaka kemudiannya telah mengirimkan
surat kepada raja-raja Melayu agar membantunya dan memberi jaminan dan
pertolongan kepada mereka, lalu Raja Siak, Muhammad Ali dan sepupunya, Sayid
Ali pergi ke Melaka untuk membantu Melaka. Tidak lama kemudian selepas itu,
bantuan daripada Betawi dengan 30 buah kapal perang dan beberapa ribu askar
orang putih dan hitam telah tiba di Melaka untuk menberikan pertolongan
sehingga Belanda menyerang Teluk Ketapang. Apabila diketahui bahawa Belanda
semakin hampir, Raja Ali Haji pun menghunuskan badiknya sambil berwirid Dala’il
al-Khayrat tetapi terkena peluru lalu rebah. Apabila Belanda melihat Raja Ali
Haji telah mangkat terkena tembakan peluru, maka bedian pun dihentikan.
Kemudian seluruh keluarganya iaitu Raja Ali Haji diarahkan keluar dari kubu
tanpa ditangkap dan diminta untul menyempurnakan jenazah Raja Ali Haji berserta
dengan adat istiadatnya. Belanda telah berhasrat untuk membawa mayat Raja Ali
Haji ke Betawi untuk dikebumikan tetapi pada malam tersebut sebelum bertolak,
terjadi peristiwa api yang memancar daripada peti jenazah lalu membakar kapal
yang sedia hendak membawanya dan kapal itu meletup. Maka dengan itu terbatal
hasrat Belanda itu dan jenazah Raja Ali Haji kemudiannya dikebumikan di
belakang kubun kompeni sebelum diambil oleh anak-anaknya dan disemadikan di
Bukit Pulau Penyengat, Riau. Berdasarkan pada pembacaan yang dibuat daripada
artikel tersebut dapatlah dikenal pasti bahawa keseluruhan artikel ini
membincangkan perjuangan Raja Ali Haji dari seawalnya sehinggalah beliau telah
terkorban dalam pertempuran tersebut. Jelaslah terbukti bahawa perjuangan
beliau amatlah besar sehingga beliau mengorbankan nyawanya sendiri.
(Sumber : http://karyagungsem4.blogspot.com/2013/05/koleksi-koleksi-artikel-berhubung-karya.html)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan